Kuduskanlah kemaafan, tuluskan keampunan

Orang lain sudah lama lepas fasa tayang gambar raya. Saya baru mahu terhegeh-hegeh edit dan sebagainya. Sebetulnya sudah siap semalam. Kemudian lepas preview jadi benci sebab gambar pecah, lepas edit guna photoscape. Hari ini cuba tukar dpi output, kemudian ini hasilnya. Masih sama. Saya jadi malas mahu kisah. Ini sekadar mahu berkongsi lah, jika mahu lihat dalam keadaan lebih baik, ada di sini dan di sini. Itupun, menurut Zul bukan kualiti terbaik.

Cukup-cukuplah dengan teknikaliti segala.





Dua hari di Melaka, berhempas pulas buat biskut raya, cuma dua jenis saja sempat, kemudian buat kek beberapa loyang (untuk semua mak mertua yang terlibat), kemudian anyam ketupat kemudian pengsan. Haha. Yang peliknya, walaupun hampir pengsan, saya rasa waktu siap-siap untuk raya ini adalah highlight setiap kali raya. Bukan baju raya, atau kasut raya, atau rendang siapa paling lazat, atau pergi rumah siapa kemudian pulang jadi sakit perut, bukan. Waktu inilah. Ayah saya yang waktu kami pulang sungguh lesu dan tidak selera makan, jadi kembali normal dan sihat, alhamdulillah. Emak juga, jadi riang dan bertenaga. Kalaulah boleh pulang selalu.


Ini di JB, selepas solat sunat Aidilfitri, selepas ziarah kubur, dan selepas salam-salam cuci dosa minta ampun. Waktu ini sudah terlalu lapar teringat-ingat ketupat dengan sambal kacang dengan rendang segala. Tapi nanti kalau tidak ambil gambar, nanti sudah comot semua. Oh, yang berdua sebelah saya itu anak saudara Zul, dua-dua sudah besar jelita, saya sungguh rasa tidak berseri duduk sebelah mereka. Dan lagi seorang itu abang ipar saya. Ahli keluarga lain di rumah keluarga mertua.


Ini gambar raya rasmi keluarga Melaka tahun ini. Emak kata, sayangnya yang lelaki semua tidak berbaju Melayu. Sebetulnya ini sudah raya ke tujuh. Waktu mahu ke Kuala Lumpur, memang akan jalan jauh, kalau mahu salin baju Melayu, mesti tahun depan pun tidak siap gambar ini. Tidak cukup sistem cahaya buatan sebetulnya. Tapi buat sajalah dengan apa yang ada.

Oh, kami singgah makan mee goreng basah waktu pulang dari kampung ayah di Masjid Tanah. Di kedai makan yang memang sejak kecil ayah selalu bawa. Kalau mahu bandingkan rasanya dengan tempat lain, biasa-biasa saja. Tapi terlalu banyak kenangan di kedai makan ini. Konon-konon seperti indulging while walking down the memory lane. Heh.


Ini gambar campur-campur waktu beraya di Melaka.


Kami sempat hadir majlis kahwin Sarah dan Raja, di Kelana Jaya, waktu ke Kuala Lumpur. Walaupun tiba lewat, mujur sempat jumpa rombongan dari Bintulu, yang rata-rata memang rajin datang kenduri kahwin.

Tidak sempat ambil gambar banyak, mungkin terlalu sibuk makan. Tapi cukuplah dapat ambil yang penting dan sempat jumpa saudara mara. Kalau bukan Raya, kenduri pun belum tentu dapat pulang semenanjung.

Sekali lagi, maafkan kualiti gambar yang seperti pecah.

Nanti saya kongsi lagi cerita raya, meski Syawal ada berbaki beberapa hari saja. Sampai nanti.





Comments

Popular Posts