Menjejaki Temasik

Sudah dua tahun berkahwin dengan Zul, baru dua kali saya jejak Singapura, itupun melawat sepupu Zul di Woodlands. Memang tiap kali balik Johor, Zul akan pesan bawa paspot, manalah tahu akan menyeberang ke Singapura. Haha. Baru Raya lepas dapat buat betul-betul.

Kali terakhir saya berjalan-jalan di Singapura, naik MRT dan sebagainya waktu itu kecil betul. Mungkin darjah dua. Waktu itu, jadi jakun tengok dua pupu saya hidangkan kami roti dengan Smucker's Goober yang ada lapis peanut butter dengan jeli strawberi. Kagum sangat sampai kami habiskan sebotol. Haha. Seperti kata Hanis Zalikha, jakun sedikit itu tidak mengapa, ia baik untuk jiwa. Haha. Kemudian terjakun lagi naik MRT, masa itu Kuala Lumpur belum ada komuter rasanya. Kalau adapun, mungkin saya tidak tahu, sayakan duduk di Melaka.

Baiklah, walaupun hari ini sudah masuk Zulkaedah, saya ceritakan jugalah, sebab sudah berjanji.

Kami bertolak pagi, sebab mahu tiba sebelum pukul 11 di stesen teksi Woodlands Checkpoint, kami janji dengan Abang Fir dan Kak Syida sepupu Zul yang waktu itu bermurah hati bawa kami masuk Singapura.



Naik bas dari Terminal Teksi Jalan Trus, Kotaraya II, cuma RM1 seorang. Kemudian bila tiba pejabat Kastam kena lari-lari cop pasport dan isi borang imigresen kemudian kejar semula bas yang sama. Penumpang akan diturunkan di Woodlands Checkpoint. Kami tunggu Kak Syida di situlah, kemudian Abang Fir turunkan kami di Orchard Road. Gambar di atas, waktu menunggu bas, menunggu Kak Syida, di hadapan ION Orchard yang paling baru, dan kondisi di dalamnya. kami terpaksa jakun lagi, Zul beritahu, tandas lelaki yang berdiri ada skrin LCD. Konon-konon untuk hiburan sementara urusan tandas dijalankan. Dengkilah, perempuan punya tandas tiada pun. Haha.


Jalan-jalan di Orchard Road ini, kalau tidak bawa duit memang kurang bermakna. Ataupun kalau tiada fashion-sense macam saya, memang konon-konon tidak pandanglah. Semua designer's boutique, kami lalu-lalu saja. Kemudian sudah lapar sedikit, Kak Syida belanja makan karipap sedap ada telur dan sotong goreng dan fish ball goreng dari Old Chang Kee. Ada sijil halal dari MUIS, kalau tidak memang telan air liur saja tengok karipap panas.


Sementara masih di Orchard Road, kami tunggu Zuhur dan singgah di masjid Al-Falah, satu-satunya masjid di kawasan itu. Mujurlah jalan dengan kak Syida, kalau berdua dengan Zul mungkin terpusing-pusing cari jalan ke sini ke sana.


Kemudian kami naik MRT, untuk ke Raffles Place, untuk makan tengahari. Orang Singapura semua jalan laju-laju. Eskelator di Singapura juga dua kali lebih laju dari di Malaysia. Lima kali lebih laju dari eskelator di City Point Bintulu. Betul, sebab selalunya rosak memang kena naik tangga macam biasa.


Tiba di Raffles Place, tempat ini seperti pusat pejabat-pejabat utama. Kami makan di Banquet, salah satu food court di situ yang menyediakan makanan cina halal. Pertama kali makan kaki ayam (dim sum style), fried carrot cake, dan siew mai. Selain itu dapat rasa char kuey teow versi Singapura, dan beef stew noodle soup, juga versi Singapura. Nampak macam cukup-cukup untuk tiga orang rupanya tak habis. Haha. Rupanya char kuey teow versi Singapura ada campur mee kuning juga. Semua sedaplah, terima kasih Kak Syida, belanja kami makan tengahari. Malu-malu segan, tapi makan juga. Haha.


Kemudian jalan-jalan lagi ke The Durian Building (Esplanade), ke Marlion, Maybank Tower, ambil gambar sikit-sikit, kemudian berlakon sikit (cuba jadi happening macam Kak Syida tapi gagal), kemudian sampai ke Fullerton Hotel.


Waktu ini sedang tunggu Abang Fir ambil kami, untuk ke rumah kakak Kak Syida (Kak Dekda) di Woodlands.


Memang singkat betul masa, tak sempat ke Mustafa Centre, tak sempat ke Geylang, tak sempat pun cari Murtabak dan Rojak Singapura. Sampai di rumah mereka sudah Maghrib, makan malam kemudian berbual sikit, kemudian pulang semula ke Woodlands Checkpoint untuk naik bas pulang ke tanahair. Haha tanah air cuma sekangkang kera dari Singapura. Sampai di Checkpoint Malaysia sudah jumpa eskelator berkelajuan Malaysia semula.

Mungkin lain kali dapat rancang betul-betul, dapat jumpa Kak Sasha, dan dapat makan murtabak singapura yang tebal itu.

Semua pun sekitar makanan ya, patutlah muka sudah bulat.

Gambar yang lain ada di facebook, macam biasa.


Comments

Popular Posts