Bagi kami penjimat oksigen di bumi


Laughter, they say, is the best medicine. But a new study suggests there's an exception to that rule when it comes to asthma sufferers. Very true indeed. Go read the rest of the article here.



But that's not what triggered my asthma attack these past two days. The fact that the bus we rode back to Melaka was having full-pathogenic-air con system was underestimated by me, until i got my bad bad sore throat, that eventually leads to my very bad breathing difficulty. Having two times nebulizer treatment, after numerous of brycanyl inhaled, numerous anti-histamin tabs, and several cups (milimeters actually) of cough syrup, i doze off to sleep yesterday with very much anticipating of any attack, and the fear to stop breathing and dead.



But alhamdulillah, all the bad naughty germs that resting in my lungs were finding their way out this morning, bit by bit, and left me with little energy.



Unfortunately, our planned trip to several wedding receptions in KL (for tonight and tomorrow)had to be cancelled due to my condition. Kesian Ayunik sorang-sorang. Dan Awyn juga yang telah kujanji kedatangan.



Teringat pula dengan ayat ini, Al Baqarah, 216 yang bermaksud,



"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. "

Kita merancang, Allah jua merancang, tapi perancangan Allah itulah yang terbaik. Saya terfikir, sewaktu tercungap-cungap bernafas, bagaimana jika saya mati saja, tidak tertahankan sukarnya bernafas, tapi adakah dengan mati itu akan menjadikan saya lebih selesa? Apakah yang saya tahu tentang kesakitan mati? Syukur, saya masih ada nyawa lagi. Dan saya fikir, bagus juga saya punya sakit, dapat hilangkan dosa-dosa saya yang entah tidak terkira banyaknya. Syukur juga saya punya sistem sokongan yang kukuh dari suami dan keluarga.
Cuma sedikit kesal tidak dapat menunai janji. Untuk Awyn dan suami, semoga perkahwinan dan majlis diberkati Allah, dan semoga berbahagia hingga ke syurga.

Comments

Popular Posts