Tuesday, January 8, 2008

Tumbina Lagi!

"Dan Dialah yang menurunkan hujan dari langit lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu segala jenis tumbuh-tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma), dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaiton 
serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman."
(  سورة الأنعام  , Al-Anaam, Ayat 99)

Berhujung minggu dengan keindahan alam ciptaan Tuhan, SubhanaAllah. Tumbina Outing sekali lagi, kali ini giliran saya untuk belajar-belajar ambil gambar. Walaupun agak kecewa dengan hasil pertama (kompisisi kurang tepat, sumber cahaya kurang, dan lain-lain), sebagai beginner saya rasa mahu berkongsi juga. Sebetulnya mahu improve secepat mungkin. (Silalah beri tunjuk ajar dan komen)  

Koleksi Flora Taman Tumbina, Bintulu.


Bunga jejarum


Bunga teropong


Bunga III


Bunga IV


Bunga V


Bunga VI


Bunga Teropong Kuning



Bunga Ros Merah Jambu (favourite pic)


Bunga IX


Bunga X (favourite pic)


Bunga XI


Bunga XII (favourite pic)


Bunga XII


Bunga XIII


Bunga XIV (favourite pic)


Bunga XV


Bunga XVI


Bunga XVII


Bunga XVIII (favourite pic)

* Maaflah, saya tidak dapat melabel nama sebenar bunga-bunga ini. Pun, tiada label pada tumbuhan ini kerana ditanam sebagai penghias jalan di sepanjang taman.

No comments: